Wedstrijden & Tochten

TERUG
Wednesday 21 December 2016 |
Race,  |
Gerard |

De 3e Grevelingencup 2016, alweer nauwlijks wind

Op 18 December voeren we de 3e Grevelingencup. De windvoorspelling: 8,1 knopen met vlagen van 8,7 knopen. Met 9 mensen aan boord lijkt het wat druk te worden. Druk en weinig wind: Ferry zegde af. Daar zal hij later wel spijt van hebben gehad.....

We varen op de motor naar de startlijn. Als we de motor uitzetten klokt Mart hoe lang we doorglijden. Dat blijkt best nog wel lang te duren. We houden het als optie in ons hoofd voor de start, maar vergaten de afstand vast te leggen. Vol gas richting start, 5 minuten van te voren de motor uitzetten en dan doorglijden. Na het ijverig bestuderen van alle Apps blijkt de Wind Finder Pro van Mart het meest positief over de te verwachten wind. Gelukkig had Mart de betaalde versie want daar blijkt een soort windgarantie in te zitten. Vlak voor de start ging het waaien. In verband met de te verwachten windstilte had de organisatie ons een kleine baan gegeven, vooral het rak naar de gate was erg kort, met als gevolg dat bijna iedereen daar tegelijk aan kwam. Wij startten met slechts enkelen bij de pin die zichtbaar dichter bij de gate lag dan het startschip en we hadden de gate bewust iets overzeild zodat we de prop met schepen die over bakboord naar de pin kwamen denderen goed konden omzeilen. We wurmden ons voorzichtig om de linker boei van de gate en zochten weer de vrijheid op.

Er lagen twee schepen voor ons, Top Gear en Andromeda. Top Gear liepen we voorbij op het eerste spi rak. Andromeda moest er aan geloven in het daarop volgende kruisrak. Het spinakeren moeten we nu met twee bomen doen, omdat we een enkele boom niet onder de voorstag en over de gestreken genua gezwaaid krijgen. Dat maakt het voordek werk wel ingewikkelder. Maar Huibert, Govert en Tristan bleken alles onder controle te hebben. Na het 2e spi rak, besloot de Andromeda dat ze genoeg gespinnakerd had voor vandaag en schrapte de volgende lus uit haar baan. Waarschijnlijk waren ze niet bij het palaver geweest. Het werd ook erg druk met andere schepen, we liepen in de op de klasses die voor ons waren gestart. Bij het ingaan van het 3e spi rak voeren we de Jottum voorbij. Op weg naar de laatste boei voor de finisch kwamen we de Motion tegen die al op weg was naar de finish. De Motion was 10 minuten eerder gestart, daar waren we toch mooi 5 minuten op ingelopen. Niemand van onze klasse meer voor ons, we voeren als eerste over de finish. Line honours en 2e op gecorrigeerde tijd.

Hoe was het met onze enige tegenstander degene waar het eigenlijk alleen maar om draait, de rest is gewoon beeldvulling. Toen wij net door de gate voeren lag de Stardust niet ver achter ons, maar ze moesten uitwijken voor iemand over bakboord die lang doorzette voor de gate langs. Dat kostte ze veel tijd. Gewoon dikke pech. Ze werden uiteindelijk 7e. Met Chiel die nieuw was aan boord hebben we in ieder geval een hele goede grootschoot man. De rest van het team draaide ook perfect. Mart die tactisch en technisch de boel bijstuurt is onmisbaar. Wie gaan we opleiden voor die baan? Of moet ik toch zelf die plek op me nemen en iemand anders laten sturen?

 

Categorieën

Over dit blog

Op deze pagina proberen we alle avonturen met de Emily bij te houden.

Voornamelijk voor ons zelf maar uiteraard ook om anderen te laten mee genieten van alle prachtige tochten en races.

Reacties en andere toevoegingen worden vanzelfsprekend bijzonder gewaardeerd.