Elektra

elek·tri·fi·ce·ren
(elektrificeerde, heeft geëlektrificeerd)
 1) Geschikt maken voor het gebruiken van elektriciteit: een spoorlijn elektrificeren
 2) Voorzien van elektrische installaties
 3) Van elektriciteit voorzien en meer bepaald: geschikt maken voor aandrijving met elektriciteit; elektrisch maken

Aanleiding

Hoe vaak kwam het niet voor dat we de motor in de achteruit zetten, vervolgens het schip met lijnen afstopten en als we dan stil lagen opeens de motor in z'n achteruit hoorden pakken? Of bij flinke tegenwind geen gas kunnen geven omdat de keerkoppeling dan gaat slippen. Motorvermogen genoeg maar we krijgen het niet naar de schroef. De keerkoppeling is versleten. Als we dan de keerkoppeling reviseren blijven we met een gammele V-drive zitten. Die is al eens gereviseerd waarbij ons op het hart werd gedrukt: "Voorzichtig in de achteruit, het geheel hangt maar aan een ringetje en als dat breekt..." Stel dat we de V-drive goed gereviseerd krijgen, dan blijven we nog met de ouwe trouwe Perkins zitten. Dit gigantische 40 PK olielekkende monster doet het altijd. Het kan je anderhalve accu kosten om de motor in de winter gestart te krijgen, in de zomer is het altijd aanraken is lopen. Deze motor is zolangzamerhand ook wel aan een revisie toe. Die olie bende zijn we nu wel echt zat.

Wat nu als we de hele aandrijftrein er uit slopen en vervangen door een nieuw systeem?
Alles passeert de revue: Motor - Keerkoppeling - V-drive, Saildrive, Hydrauliek aggregaat met hydraulische motor, Elektrisch, Hybride.

Mijn droom was al heel lang elektrisch te gaan varen, maar het probleem is toch nog steeds dat we optijd thuis moeten kunnen raken zolang er nog werkende mensen aan boord zijn. Dat betekent dat je tenminste 24 uur moet kunnen motoren omvanuit Engeland weer thuis te komen bij een windstilte. Wat nu als we het schip kunnen inrichten voor Elektrisch varen maar dat we bij windstilte een generator aan kunnen zetten als thuiskomertje. Die generator hoeft dan ook niet het volle vermogen te kunnen leveren. Een knoop of 4/5 bij windstil weer kost heel weinig energie. Als we over een paar jaar niet meer zonodig op tijd thuis hoeven te zijn dan halen we de generator eruit, eventueel nog wat extra accu's er weer in en varen maar.... Als we nu toch zoveel elektriciteit bij ons hebben, kunnen we dan ook elektrisch gaan koken? Magnetron aan boord? Koffiezetapparaat? Gastank er uit?

Eisen

  1. 24 uur varen.
  2. Tenminste 3 uur op de accu's varen waarvan een half uur op rompsnelheid.
  3. Accu's laden met de schroef. (Regeneren)

Internetten

Ga na flink wat zoeken op het internet heb ik besloten voor Thunderstruck te gaan:

TSMlogoBasicBK2

 

 

Gebruik - Opbrengst

De oude 40 PK Perkins gebruikt ongeveer 4 liter per uur Elektrisch verwachten we ongeveer 2.5 kW te gebruiken. Met een geïnstalleerd vermogen van 13,8 kWh is dat ongeveer 5 uur varen. Nadat ik alles besteld had de site te zien gekregen van 4greenfoundation. In de onderstaande spreadsheet is e.e.a. vergeleken met hun Trintella IV:

 Emily_vergelijking_accu_Trintella

Praktijk

Work in progress

Logo_Zeilschool_72