Oostenwind-vooruit in de box:

Aanleggen zonder motor vooruit in de box. Met twee ervaren mensen is deze oefening goed te doen.
Bij minder mensen/ervaring of bij harde wind: Aanleggen op de kopsteiger en om hulp vragen!

    0. Voorbereiding:
        Vertel de bemanning wat je gaat doen en vertel ze wat je van ze verlangt.
        Leg achter een lange lijn (20m) klaar, leg de paalsteek of lus alvast aan SB (in dit geval) midscheeps neer.
        Leg de achterlijn met 1 slag om de schootlier in de juiste richting. Haal de rest van de lijn door je handen en leg 'm los op dek neer.
        Leg een voorlandvast klaar
        Houd voor een fender klaar die met zijn lijn naar de andere kant geknoopt is zodat je 'm op een paal kunt gebruiken (zie kader)

  1. Zeilen strijken in de wind
  2. Voor top en takel naar je box varen
  3. Vaar vlak langs de palen om gemakkelijk de achterlijn op een eerdere paal te kunnen leggen.
    Gebruik de achterlijn om af te stoppen op de schootlier. Zodra je gaat afstoppen zal je schip naar de box gaan draaien.
    De helmstok stuurt niet meer zo goed.
  4. Stuur eventueel een beetje uit en mik de voorsteven weer naar de box. Leg je voorlandvast op de paal.
    Let op, de combinatie van de wind en de schuine achterlijn zullen het schip naar de palen duwen, gebruik eventueel de fender om het schip van de paal te houden.
  5. Met de achterlijn stuur je je schip, geholpen door de wind als een schommel zo de box in. Zonodig vieren of weer een beetje aanhalen.
  6. Zodra het schip de box in glijdt vier je de voorlandvast weer en pak je de gewone landvasten van de palen.
    Wip de achterlijn van de paal. Misschien was je zo slim een echt lange lijn 30-40 m. dubbel te nemen.
    Gesplitste lussen laten zich soms door de kop op de "spijker" moeilijk van de paal wippen.

Opmerking 1:
ipv zoals hierboven beschreven in één beweging, kun je het schip ook bij "4" stil leggen langs de palen.
Vervolgens voor vastmaken aan de paal en dan uitduwen en stap 5 en 6 afmaken.

Opmerking 2:
Je kunt natuurlijk ook besluiten om net als op de motor in 1 keer de box in te varen. Echter, je hebt dan geen reserves ingebouwd. Je moet zeker weten dat je het schip kunt afstoppen op de palen en wind zal je ondertussen tegen de lij paal en lij buren aan drukken.