Aanleiding
Na een paar reizen waarbij we door mist en windstilte alleen door stroom draaien met de motor voldoende electriciteit hadden besloten we de elektra nu eens grondig aan te pakken. Een van de oorzaken van te snel lege accu's leek te liggen in het feit dat we met nog niet helemaal volle accu's vertrokken. De druppelladers aan boord houden het gebruik in de haven niet bij, zeker niet nu de koelkast erbij is gekomen. De andere oorzaken zijn te veel gebruik 's nachts. Tenslotte wordt er overdag niet genoeg bijgeladen om het verlies van de nacht goed te maken.
Eisen
- 24 uur zeilen zonder ons zorgen te hoeven maken over de accu.
- Ook op langere tochten geen stroom hoeven draaien.
- BackUp accu.
- Koelkast kunnen gebruiken.
Maatregelen
- In de haven draaien de koelkast en de telefoon en iPad laders niet op de accu, maar op walstroom.
- Gebruik 's nachts reduceren: Toplicht vervangen door LED.
- Zorgen dat de accu's tijdens het verblijf in de haven goed geladen zijn: Zwaardere Lader.
- Extra zonnepaneel, zodat er overdag beter geladen wordt.
- Iedereen vragen de telefoon tijdens de reis uit te doen. Als de telefoon geen verbinding meer heeft gaat hij dat veel proberen en trekt zichzelf daarmee snel leeg.
Beschrijving
- In de "Koelkastschakeling" zorgt een direct op het walstroom contact aangesloten trafo er voor dat een relais omslaat dat de koelkast afschakelt van het boordnet en deze rechstreeks op de walstroom draait. Wel even wennen dat als de hoofdschakelaar uitstaat er nog steeds lichtjes op het schakelpaneel aanstaan.
- De nieuwe Hoofdschakelaar schakelt de Startaccu bij zonder de Service accu weg te drukken. Daarmee zijn het motor en service echt van elkaar gescheiden. Toch heeft hij ook een parallel optie om bijvoorbeeld 's winters van alle accu's tegelijk gebruik te maken.
- De Keuzeschakelaars laten ons kiezen tussen de Service accu en de Backup accu. (Dat had natuurlijk ook zo'n ronde 1-Both-2 schakelaar kunnen zijn, maar ik had nu eenmaal deze sleutel schakelaars).
- De Acculader laadt alleen de Service en de Back Up accu. De Startaccu wordt door de motor verzorgd.
- Elk zonnepaneel heeft een eigen MPPT omvormer, met het nieuwe paneel erbij hebben we nu 224Wpiek dat geeft gemiddeld: 896Wh per dag = 75 Ah. De zonnepanelen laden alleen de actieve accu of beter gezegd ze beperken het verbruik.
- De Sleepgenerator werkt ook alleen aan de actieve accu, dit is omdat er geen beschermende regeling aan de sleepgenerator zit.
- Om te zorgen dat de boordlichten niet ongemerkt de service accu kunnen leegtrekken zijn deze direct aan de Startaccu gekoppeld. (ik vergeet natuurlijk toch de schakelaar op Parallel te zetten als we op de motor varen). Gevaar is wel dat de boordlichten de Startaccu leeg trekken als we ze vergeten uit te doen in de haven. Maar dan kunnen we altijd starten van de licht accu's.
Gebruik - Opbrengst
Ons gebruik is ongeveer 85Watt. 85Watt * 24uur = 2040Wh = 170 Ah (Hierbij rekenen we de koelkast voor de volle 35 watt mee. Dit blijkt in praktijk erg mee te vallen)
Het geïnstalleerde vermogen in zonnepanelen = 224Wpiek (= gemiddeld 37Watt) dat geeft gemiddeld: 896Wh per dag = 75 Ah.
Dankzij de zonnepanelen kunnen we dus 1.5 dagen met de 220Ah accu doen (max 70% ontladen).
Zodra we een snelheid hebben van meer dan 5 Knoop kan de sleepgenerator overboord. Deze levert ongeveer 100 Watt en kan dus samen met de zonnepanelen de actieve accu daadwerkelijk laden. Reductie in snelheid door de sleepgenerator is nauwlijks meetbaar.
Praktijk
De Fastnetrace van 2017 was natuurlijk de optimale praktijk test. Tijdens de Fastnet bleek de installatie prima te functioneren. De 220 Ah was na 5 dagen voor 50% ontladen, de BackUp accu was nog niet gebruikt. De kok bleek de koelkast 's nachts uit te zetten. Het was grauw weer en niet elke dag leverden de zonnepanelen genoeg energie om het verbruik goed te maken. Toch konden we de hele wedstrijd varen zonder stroom draaien of de sleepgenerator gebruiken. Tijdens de terugweg van Plymouth naar Hellevoetsluis was er meer zon, we besloten de koelkast gewoon door te laten draaien om te kijken wat dat zou doen. We hebben vanaf Eastbourne tot het slijkgat in 1 keer doorgevaren (32 uur, 1 hele nacht, we vertokken met volle accu). Toen we bij de Goereese sluis lagen was de accu weer 100% vol.