Oostenwind-lagerwal:

Aanleggen zonder motor aan lagerwal. Met twee ervaren mensen is deze oefening goed te doen, alleen is het wat moeilijker, maar ook hier zit het 'm in de voorbereiding.

    0. Voorbereiding:
        Vertel de bemanning wat je gaat doen en vertel ze wat je van ze verlangt.
        Leg achter een lange lijn (20m) klaar, leg de paalsteek of lus alvast aan SB (in dit geval) midscheeps neer.
        Leg de achterlijn met 1 slag om de schootlier in de juiste richting. Haal de rest van de lijn door je handen en leg 'm los op dek neer.
        Als je alleen bent leg dan de lus om de schootlier (Hij mag er niet af wippen steek de lus eventueel door zichzelf) en de rest van de lijn midscheeps.
        Schiet de lijn nog eens op en leg de lussen voorzichtig neer.
        Leg een voorlandvast klaar
        Hang alle fenders aan de toekomstige lijzijde. Drie in de buurt van het breedste deel van het schip. Eén fender achter de schootlier.

  1. Strijk het grootzeil in de wind, doe er 1 zeilbandje omheen. Wellicht heb je de fok al eerder gestreken. (De Genua is groot, het grootzeil is makkelijker te hanteren).
  2. Voor top en takel naar de steiger varen
  3. Houd een halve meter ruimte als je langs de steiger vaart. Laat iemand bij het want afstappen met de lijn en laat hem/haar de lus om een bolder op de steiger leggen.  Pas op, steigers kunnen glad zijn!!!
    Gebruik de achterlijn om af te stoppen op de schootlier. Zodra je gaat afstoppen zal het schip naar de steiger toe draaien.
    Probeer het schip min of meer stil te hebben liggen voor de fenders tussen schip en steiger uitgewrongen zijn (vandaar die halve meter ruimte).
  4. Mocht je erg snel gaan dan kun je eventueel wat uitsturen. Let op dat je het schip op die koers niet stil legt. Je mag namelijk niet achteruit gaan varen.
  5. Zet ook de voorlijn en eventueel een spring.

Als je alleen bent stap je rustig bij 3 af met de hele lijn. Leg de lussen rustig neer en loop met de lijn naar een bolder. Leg de lijn er rustig 1 hele slag om de bolder en stop het schip voorzichtig af, houd het deel in je handen laag bij de steiger, de boldertjes hebben een raar plat hoedje dat de lijn niet goed vast houdt.
Je zult soms zien dat het achterschip erg naar de steiger trekt, vandaar de fender achteraan het schip.