Vuurschepen en North Sea Race 2017
De Vuurschepen en North Sea Race is de voorbereiding van de Fastnet Race, die dit jaar weer gehouden wordt. Deze races gelden als kwalificatierace voor de bemanning: lukt het wel zo lang op zee. Het beoogde team zou bestaan uit Gerard, Govert, Jan Maarten, Josine, Ido en Tristan. Tristan was echter niet op tijd hersteld, en mocht ik, Huibert, zijn plaats innemen.
Vuurschepen race
De Vuurschepenrace is de race van Scheveningen naar Harwich, via een redelijke rechte oversteek, na Katwijk en de NM4. Op zaterdag 27 mei kregen we van Tristan de laatste nautische tips en windverwachting voor de vuurschepenrace, zodat we rond 7 uur ‘s avonds konden starten. Maar niet nadat we eigenlijk niet konden achterhalen in welke klasse we nu precies zaten. Na een aantal keer voor de mooie foto’s heen en weer gescheurd te hebben, konden we redelijk goed starten. Jammer dat het een general recall was, zodat we opnieuw mochten starten. We twijfelden wel wat, want er voeren snelle boten in ons veld.
We zijn direct het wachtschema in gedoken, 4 uur op, 4 uur af, gedurende de nacht. We hebben heerlijk gezeild. Maar we hebben vooral ook heerlijk gegeten. Ido kwam regelmatig met lekkere hapjes en goede maaltijden naar boven. Wat ook goed is bijgebleven is toch wel de moeizame relatie met het stroomgebruik. De koelkast was dan wel geïnstalleerd, maar aanzetten, liever niet. Uit de whatsapp haal ik nog dat we 6 uur windstilte hebben gehad, maar dat was ik alweer vergeten.
We zijn gefinished in 1d 15h 39m 3s. Volgens http://yb.tl/vuurschepen2017 zijn we 2nd in IRC Overall, 1st in IRC2 en 15th in Line Honours. Uit whatsapp haal ik dat Tristan meldt dat we de 6e plaats hadden.
Tijdens de rustdag in Woolverstone, hebben we uiteraard de Butt & Oyster bar in Pin Mill bezocht voor de betere maaltijden. Wat ook fijn was, er lag een mooi rondje geocaches, waar we toch al langs zouden lopen.
North Sea Race
De North Sea Race is de terug race van Harwitch naar Scheveningen, maar dan via de lange route. Na de gebruikelijke rommelige start, konden we op weg. Maar niet voordat we een echte MOB hadden gedaan, we moesten even onze Joon oppikken, die tijdens het zetten van de spi overboord ging. We hebben heerlijk de eerste nacht doorgezeild en bleven ook goed bij het veld. Halverwege dag 2 op zee, zakte de wind helemaal in. En kwam Ido, naast vers gebakken brood ook met de opmerking: ik zet altijd de motor bij, als ik minder dan 6 knopen vaar. Er waren een aantal mensen die perse aan het werk wilde/moesten op donderdag. Niemand had er rekening mee gehouden, dat we niet voor donderdag zouden finishen. Rond een uurtje of twee was er palaver. Wat gaan we doen. We zouden blijven dobberen, tot uiterlijk 17:00 uur en daarna zou de motor aan gaan. En zowaar ging het na een erg lange windstilte weer waaien, niet veel, maar we voeren weer. Ik heb deze nacht heerlijk de nacht uit gezeild, van 3 tot 7 uur. En ik heb er erg lang over gedaan om de NAM 22 voor Katwijk te ronden. Stroom tegen en weinig wind. Uiteindelijk zijn wel om 7:02 gefinished. Dit was mijn duurrecord op zee.
Eric van den Born zei: Ik zie dat jullie er zijn.Ik heb gisteren tot 23:00 op het finish schip gezeten en toen waren jullie nog zo'n 30 mijl van de streep verwijderd...
De North Sea Race leverde een 7e plek van de 9, volgens YB 7e in IRC4, 29e in IRC overall en 58e in Line Honeurs.
Het was toch weer een leuke ervaring.
Mijn foto’s zijn te vinden op https://goo.gl/photos/xNPckzbM8wxq3i1R6
Foto’s van Jan Maarten https://goo.gl/photos/CaskEeGVCggz8hd47
Categorieën
- Tour (8)
- Race (15)
- Achtergrond (4)
- Onderhoud (7)
Over dit blog
Op deze pagina proberen we alle avonturen met de Emily bij te houden.
Voornamelijk voor ons zelf maar uiteraard ook om anderen te laten mee genieten van alle prachtige tochten en races.
Reacties en andere toevoegingen worden vanzelfsprekend bijzonder gewaardeerd.